Inditex vinstökar
Spanska klädkoncernen Inditex vinstökar rejält.
Resultatet efter skatt landade på på 2,4 miljarder euro, en ökning med 22 procent.
Lika för lika-försäljningen ökade med sex procent under räkenskapsåret.
Hemlandet Spanien står för den största andelen av försäljningen, med drygt en femtedel. Näst största marknad, med 45 procent, är Europa exklusive Spanien.
Rullar ut e-handel
Under året drogs e-handeln i gång i Polen och i Kina. I höst är det Rysslands tur.
Tidigare i år tog Inditex över den franchiseverksamhet med fyra Zarabutiker som Stockmann-gruppen drivit i Finland. Nu ska butikerna drivas direkt från Spanien och butikspersonalen blir anställda direkt av Zara.
Zara är koncernens största kedja.Det är också den som procentuellt sett ökat sin försäljning mest. Övriga koncept är Massimo Dutti, som också finns i Sverige, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home och Uterqüe.
Idag har Zara nio butiker i Sverige och tre Massimo Dutti. Totalt har Inditex mer än 5 000 butiker världen över.