Medieinvesteringar backar
Efterfrågan på printmedier som tidningsannonser och direktreklam har fortsatt att rasa under inledningen på 2013. Men året kan bli ett rekordår för digitala medier, enligt statistik från Sveriges mediabyråer.
Medieinvesteringar i printkategorierna fortsätter att minska även denna månad och samtliga tryckta medier backar tvåsiffrigt. Tryckta mediers del av de totala investeringarna fortsätter därför att minska medan mediekategorin internet fortsätter att öka sin. Under februari månad i år stod internet för 17 procent av de totala investeringarna, att jämföra med 13 procent samma månad föregående år. I absoluta tal är tappet störst för mediekategorin TV som återigen backar med 19 procent i februari, skriver Sveriges Mediabyråer i ett pressmeddelande.Enligt organisationen får de kommersiella kanalerna en tuff start på året eftersom SVT drar tittare i kommersiellt intressanta åldrar.
- Trenden vi såg under förra året med stora fluktuationer per månad kommer med all sannolikhet att fortsätta under 2013, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna i DR/annonsblad krympte med 16 procent i februari och har hittills i år backat med drygt 14 procent. Utomhusannonsering backar något mindre än de totala investeringarna i februari och tar andelar. Radio ligger oförändrat jämfört med föregående år efter en stark januari.
– Internet och sök är de enda medierna som ackumulerat under året har vuxit och 2013 går mot att bli ett rekordår för digitala medier. Bio startade året väldigt lovande men backar kraftigt i februari, men med en starkare uppställning av titlar i mars är förväntningarna att det vänder. Den vikande annonsmarknaden för printmedierna forsätter och efterfrågan rasar vilket även accelereras av att inledningen av året varit svag totalt sett. Landsort och storstadspress tar den största smällen och har bara på de två första månaderna tillsammans tappat drygt 90 miljoner jämfört samma period föregående år. Det återstår även att se om dagspresskategorin har förmågan att jobba sig upp från den långa svackan, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.