Clas Ohlson sålde mer men minskade resultatet
Hemmafixarkedjan Clas Ohlson håller fast vid tillväxtstrategi. Niomånadersrapporten visar ökad försäljning med 5 procent, men rörelseresultatet sackade med 18 procent.
Efter rapportperiodens slut vidtog en seg februarimånad, då försäljningen minskade med 3 procent från 427 miljoner kronor, till 413 miljoner kronor. Enligt bolaget beräknas kalendereffekten till 4 procent, eftersom 2012 var ett skottår.
Företagets vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar i ett pressmeddelande:
-Clas Ohlson har under kvartalet stärkt sin position på marknaden genom fortsatt tillväxt och ökade marknadsandelar. Den generellt svaga detaljhandelsmarknaden har under kvartalet påverkat även oss, med lägre besökstrafik och lägre försäljning i jämförbara butiker, vilket tillsammans med våra långsiktiga satsningar på nya marknader och säljkanaler, påverkat kvartalets resultat jämfört med föregående år.
Han framhåller också att företaget har en stark finansiell ställning och fortsätter att investera.
Han berättar också att Clas Ohlson i mars har lanserat sitt första lojalitetsprogram, Club Clas,.