23948sdkhjf

Clas Ohlson sålde mer men minskade resultatet

Hemmafixarkedjan Clas Ohlson håller fast vid tillväxtstrategi. Niomånadersrapporten visar ökad försäljning med 5 procent, men rörelseresultatet sackade med 18 procent.
Niomånadersrapporten som avser perioden 1 maj 2012 till 31 januari 1013 visar att försäljningen ökat från 4 988 miljoner kronor samma period 2011/2012, till 5 245 miljoner kronor under 2012/2013. Rörelseresultatet minskade dock från 550 miljoner kronor till 450 miljoner kronor.
Efter rapportperiodens slut vidtog en seg februarimånad, då försäljningen minskade med 3 procent från 427 miljoner kronor, till 413 miljoner kronor. Enligt bolaget beräknas kalendereffekten till 4 procent, eftersom 2012 var ett skottår.
Företagets vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar i ett pressmeddelande:

-Clas Ohlson har under kvartalet stärkt sin position på marknaden genom fortsatt tillväxt och ökade marknadsandelar. Den generellt svaga detaljhandelsmarknaden har under kvartalet påverkat även oss, med lägre besökstrafik och lägre försäljning i jämförbara butiker, vilket tillsammans med våra långsiktiga satsningar på nya marknader och säljkanaler, påverkat kvartalets resultat jämfört med föregående år.
Han framhåller också att företaget har en stark finansiell ställning och fortsätter att investera.
Han berättar också att Clas Ohlson i mars har lanserat sitt första lojalitetsprogram, Club Clas,.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063