Ny vd hos Georg Jensen
David Shu blir ny vd hos danska Georg Jensen.
David Chu är en intern rekrytering. Han kommer att fortsätta att vara chefskreatör och att sitta i styrelsen.
- Det är en ära att leda det här företaget. Jag har stor respekt för den mer än 100-åriga traditionen och ser fram emot att skapa nya samarbeten med formgivare och konstnärer, säger David Chu.
1983 grundade David Chu klädmärket Nautica. Fram till försäljningen 2003, till Vf Corporation, hade det växt med till att förutom kläder även omfatta accessoarer, hem och dofter.
Mellan 2006-2009 var David Chu kreativ chef på reseffektföretaget Tumi.
Bahrainägare satsar på Kina
Georg Jensen grundades 1904. I höstas sålde danska riskkapitalfonden Axcel bolaget till den bahrainska investerargruppen Investcorp.
2011 steg bolagets nettoomsättning till 914 miljoner danska kronor. Den största produktkategorin är smycken, som svarar för hälften av försäljningen. Georg Jensen har drygt 100 egna butiker, bland annat nya konceptbutiker på Bond Street i London och på Madison Avenue i New York.
De egna fysiska butikerna stod för ungefär 60 procent av försäljningen och grossförsäljningen för drygt en tredjedel. Den kanal som växer snabbast är e-handeln.
Nya ägarna sätter ett starkt fokus på Kina, där man nu öppnar butiker i "egentliga" Kina.
För den skull glöms inte Norden bort. I en intervju med Dagens handel i höstas talade Ulrik Garde Due rent av om ett ökat fokus just på Sverige och Norge.
- Vi har en unik ställning i Sverige, och det vet våra ägare om, sade han då.