Paradigmskifte på gång i handeln
Det är viktigt att veta hur och vad kunderna egentligen tänker för att kunna vara steget före i utvecklingen i handeln.
Designprofessorn Hensjerg Maier-Aichen talar om att världen står inför ett paradigmskifte där massproduktionens och masskonsumtionens era snart är över. Istället kommer konsumenterna efterfråga produkter som är hållbara, kvalitativa och unika.
Omvärldsbevakaren Emma Hernell spanar om konsumenternas minskade köplust enbart handlar om svängningen i konjunkturen eller om det också beror på ett skifte i beteende och värderingar. Prylar och kapitalvaror ger inte längre samma status och försäljningen av second hand börjar på allvar påverka försäljningen i detaljhandeln.
Det handlar också om hur vi handlar. Den brittiska dagligvarukedjan Tesco, som ligger långt framme när det gäller e-handel, går ännu ett steg och vill göra handeln via nätet mer lustfylld och upplevelserik. Därför utvecklar man nu virtuella butiker som ska ge kunderna samma shoppingupplevelse hemma som i de fysiska butikerna.
Jesper Ritsmer-Stormholt på Google enterprise tycker att det förvånansvärt att handelsföretagen halkat så långt efter när det gäller informationshantering. De har stannat på 1990-talet medan kunderna lever betydligt längre framme i den tekniska utvecklingen. Men även här är det mycket på gång.
Och i centrum finns självklart konsumenten. Det är slutkunden som alla jobbar emot, och det är slutkundens tankar som alla vill åt.
Man måste veta hur och var kunderna och varumärkets ambassadörer tänker och rör sig för att kunna nå fram i bruset, menar Andreas Lucaci som ansvarar för Sail racings digitala varumärkesutveckling.
Den moderna kunden låter sig inte längre styras av de beslut som fattas i handelsföretagens ledningsgrupper om sortiment, öppettider och produktdesign. Det är i själva verket konsumenten som redan styr utvecklingen och handeln som tvingas anpassa sig till den.
I alla fall så länge som ingen lyckats lista ut hur, och vad, kunden egentligen tänker...