23948sdkhjf

Här kan kunden handla virtuellt på nätet

Den brittiska dagligvarukedjan Tesco fortsätter sin it-satsning. Nu testar man en virtuella butik som ska ge roligare köpupplevelse på nätet.
Tesco ligger långt framme vad gäller nya strategier både vad gäller användning av IT i sina butiker och utom dem. Så kallade shopping walls, interaktiva skyltfönster där kunden med appar och smarta telefoner kan handla medan de är på stan och få dem hemlevererade, finns sedan tidigare i Sydkorea. Och nu även på Gatwicks flygplats utanför London.

Nu satsar Tesco också på "det virtuella snabbköpet".

– Många föredrar att handla via internet, men saknar ändå något av butiksupplevelsen, och det virtuella snabbköpet är ett alternativ, säger Ken Towle, chef för internethandel på Tesco.

Istället för att gå in på en hemsida och välja bland varor, stiger man här in i något som närmast liknar ett dataspel. Man kan vandra i de olika gångarna, plocka bland varorna och lägga dem i sin virtuella korg.

– Det kommer att dröja ett tag innan vi lanserar det virtuella snabbköpet på bred front. Men responsen hos våra försöksgrupper har dock varit oerhört bra, säger Ken Towle.

Michael Dee

Läs mer om Tescos it-satsningar i veckans nummer av Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063