23948sdkhjf

Klagomålen mot e-handeln ökar

E-handelsköpen har ökat kraftigt. Som en följd av det ökar klagomålen.
Klagomålen på oseriösa e-handlare har ökat hos Konsument Europa, skriver Sveriges radio/Ekot.

Konsument Europa hanterar missnöjda konsumenter som handlar på utländska sajter. Anmälningarna har fördubblats på två år.

Allmänna reklamationsnämnden fick klagomål på e-handlare av tusentals kunder.

– Den stora ökningen under 2012 har varit att man hamnat i ett abonnemang eller liknande där man inte har lyckats häva köpet, säger Erik Mattsson juridisk rådgivare på Konsument Europa till Ekot.

Han råder till försiktighet vid internetköp om man inte känner till företag sedan tidigare, framförallt om de finns i utlandet.

– Är det ett oseriöst bolag, så kan vi inte assistera, för de är inte beredda att följa lagstiftningen, säger Erik Mattsson.
Anmälda ärenden till Konsument Europa
2009: 829 st.

2010: 1037 st.

2011: 1450 st.

2012: 2059 st.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06