Kavli växer
Livsmedelskoncernen Kavli växer med köp av delar av finskt livsmedelsföretag.
I köpet ingår en toppmodern fabrik i Åbo.
- Vi har en tydlig tillväxtambition och förvärvet av Raisios non-dairy med starka varumärken som t ex Nordic i Finland och Carlshamn i Sverige passar oss perfekt eftersom det ligger nära vårt befintliga mejerisortiment, säger Gerhard Bley, vd för Kavli Sverige.
Efter förvärvet räknar Kavli med en årsomsättning på 750 miljoner kronor och bedömer att det på sikt kommer att behövas ökad kompetens inom företaget.
Fakta om Kavli
O. Kavli AB omsätter efter förvärvet ca 750 milj SEK och har ca 200 anställda i Sverige. Kavli äger och marknadsför varumärkena Kavli, Druvan, Johnny’s, Hultbergs, Västervik, yoghurtprodukterna Skyr, Bärry och Tiger samt på licens Carlshamn mejeri.
Kavli Group omsätter ca tre miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur.