E-handeln storökade 2012
Förra året såldes varor för 31,6 miljarder kronor enligt Postens e-barometer som presenteras i dag. E-handeln ökade med 17 procent det fjärde kvartalet. Nu väntar experterna flera år med hög e-handelstillväxt.
- Proppen har gått ur. E-handel har blivit ett normalt sätt att handla för de allra flesta svenskar, säger Postens e-handelsexpert Arne Andersson till dagenshandel.se.
Han förklarar att stämningen är mycket positiv bland e-handlarna, trots att de faktiskt brottas med lönsamheten.
Arne Andersson säger också att de flesta detaljhandelskedjor har strategier för e-handel som de förväntas sjösätta under 2013.
- I år kommer människan bakom tekniken stå i fokus, säger han.
Det viktiga under 2013 blir att knyta ihop processerna och skapa riktiga multikanallösningar, som tillåter konsumenten att handla på det sätt som passar henne bäst.
Jonas Arnberg konsultchef på HUI research bekräftar bilden:
- Utvecklingstakten kommet att vara tvåsiffrig under en lång tid framöver. E-handelns andel av den totala handeln är 5-6 procent, och det talet borde åtminstone fördubblas innan vi kan börja tala om en mognad, säger han.
Bland de branscher som haft störst ökningar under 2012 märks sport- och fritid,som ökade med 28 procent under fjärde kvartalet, samt möbler och inredning som ökade med 16 procent under sista kvartalet.Hemelektronik ökade med 17 procent och kläder och skor med 14 procent under samma tid. Det är bara böcker och media som visat ett i sammanhanget blygsamt ökningstal på 6 procent, under sista kvartalet.