23948sdkhjf

Service kan ge kick åt bygghandeln

För första gången på många år upplevde byggmaterialhandeln en nedgång under 2012. Ulf S Gustafsson, som är vd för Sveriges bygg-och järnhandlareförbund är dock inte orolig för att den negativa trenden står sig. Ökar fokus på service kan ge branschen en nytändning.
Byggmaterialbranschen i Sverige omsätter omkring 80 miljarder kronor. Svenskarna lär vara det folk i Europa som lägger störst andel av den disponibla inkomsten på att hålla den egna bostaden i skick. Att intresset är stort märks inte minst på alla renoverings- och inredningsprogram på tv med hjältar som Ernst Kirchsteiger och ”arga snickaren” Anders Öfvegård. Intresset för att renovera med hjälp av rot-avdrag är stort.

Trots det minskade försäljningen av byggmaterial med 4 procent under 2012.

– 90 procent av branschens omsättning ligger inom rot-sektorn, det vill säga reparation, ombyggnad och tillbyggnad, medan endast tio procent är material till nybyggnad, säger Ulf S Gustafsson som är vd för Bygg- och järnhandlarna.

Han förklarar nedgången med att bostadsmarknaden just nu är stel, och att konsumenterna skjuter på renoveringsprojekt.

Ekonomisk oro


– Det finns en oro för framtiden och jobben, trots lågt ränteläge, rot-avdrag, goda disponibla inkomster och medial uppmärksamhet. Det kan också hända att många just nu upplever att de har renoverat i kapp. Men på sikt tror jag att renoveringarna kommer i gång igen. Svenskar tycker om att ha fräscha, snygga bostäder.

Ulf S Gustafsson förklarar att försäljningen till professionella hantverkare inte har minskat.

– Det är på konsumentsidan som minskningen har skett, och de som känt av nedgången mest är de företag som riktar sig till både proffs och vanliga gör-det-självare, säger han.

– Dessa företag är inte lågprisinriktade, och de märker att konkurrensen har ökat från lågprisaktörer som Cheapy, Hornbach, Byggmax och näthandlaren Skånska byggvaror.

Han anser att de traditionella byggvaruhandlarna måste vässa sina koncept för att möta konsumenternas förändrade behov:

– De flesta konsumenter upplever att de får allt mer ont om tid. Många har nog också upplevt att resultatet inte blivit så bra när de försökt renovera själva. Rot-avdragen har gjort hantverkstjänster billigare. Därför blir konsumenterna mer benägna att anlita hantverkare.

– Det är glädjande att se hur allt fler bygghandlare breddar sitt utbud med servicetjänster, som till exempel montering av fönster och dörrar. Här finns stor potential att skapa konkurrensfördelar, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095