23948sdkhjf

Byggmarknaden har stöpts om

Den svenska byggvaruhandeln är heterogen. Här finns allt ifrån den lokala brädgården för yrkesfolk, till nätbutiken med distribution till konsumenter över hela Sverige.
Dagens Handel tittat på betydande aktörer på den svenska byggmaterialmarknaden. Det finns påtagliga skillnader i struktur, inriktning och servicenivå, med en spännvidd mellan lågpriskoncept som inriktar sig helt på privatpersoner som Cheapy, Hornbach och Byggmax, till Derome i Halland som är helt inriktat på proffsbyggare, och som säljer varor från egna sågverk.

Under de första åren på 2000-talet etablerade sig en rad internationella kedjor i Sverige. Den svenska byggmaterialmarknaden som på 1900-talet bestod av mer lokala brädgårdar och järnhandlare har hastigt stöpts om.

Lönsamheten hos lågprisaktörerna varierar. Börsnoterade Byggmax hade ett rörelseresultat på 162 miljoner kronor 2012, men försäljningen sackade under fjärde kvartalet. Byggmax vd Magnus Agervald förklarade i samband med rapportsläppet i januari att avmattningen i försäljningen i slutet av året var en ren vädereffekt – hela landet snötäcktes redan de sista dagarna i november.

Trots de senaste årens byggboom och hemmafixarfokus har finska K-rauta inte lyckats nå lönsamhet i Sverige, utan företaget har förlorat omkring 200 miljoner kronor sedan 2008.

Ägs av riskkapitalbolag

Lågprisaktörerna är till stor del ägda av riskkapitalbolag eller större utländska bolag. Detta gäller för Hornbach som är ett börsnoterat tyskt företag, Cheapy som ägs av brittiska Wolseley, Bauhaus som är tyskägt liksom Byggmax som ägs av Altor equity partners.

För flera av dem är det inte lätt att se om satsningen på den svenska marknaden lönat sig, eftersom de tillhör koncerner som inte särredovisar rörelseresultatet för den svenska enheten.

Ulf S Gustafsson, vd för Sveriges bygg- och järnhandlare framhåller att företag med lågprisprofil, som Byggmax och Bauhaus, har lyckats bra med både marknadsandelar och lönsamhet.

E-handeln kommer

Internethandel med byggvaror blir vanligare. Skånska Byggvaror, och Bygghemma.se är rena näthandlare, medan Byggmax också har omfattande näthandel. Bygghemma samarbetar med byggvaruhuskedjan XL Bygg. Näthandeln riktar sig huvudsakligen mot konsumenter.

Byggmax har fått stor uppmärksamhet för sin pedagogiska e-handelssajt, som förklarar för bygg-amatören hur man ska gå tillväga för att få ett snyggt resultat.

Nyligen har också byggvaruhuskedjan Beijer bygg sjösatt sin e-handelssatsning. Den riktar sig mot företagskunder.

Carina Erlandsson , som är e-handelschef på Beijer Bygg, förklarar att företaget har ett extremt brett sortiment och att det är en stor utmaning att visa detta med relevant information. Hon ser också en utmaning i att få företagskunder att se e-handel som en naturlig köpkanal.

Fria fackhandelskedjor

Också gamla svenska företag ägs numera av internationella företag. Det gäller exempelvis för Beijer bygg, som ägs av brittiska Wolseley, och proffskedjan Optimera, som ägs av franska Saint Gobain.

Visst finns det kvar företag med stark lokal förankring som klarar sig bra. Många av dem är anslutna till någon av de fria fackhandelskedjorna Bolist, med 180 butiker, Interpares, med ett 50-tal medlemmar med över 100 butiker varav ca. 30 ingår i marknadskonceptet Woody samt Byggtrygg med XL-bygg som har ett hundratal butiker.

Det finns också en grupp företag som har egna sågverk som framställer varor till de egna butikerna. Till den gruppen hör Derome i Halland och Karl Hedin, som har 33 byggvarubutiker i Mellansverige.

Läs mer om de olika aktörerna i bygghandelsbranschen i Dagens Handel nr 8-9
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064