23948sdkhjf

Granit tar andelar

Butikskedjan Granit växer. Under förra året ökade omsättning med 11 procent i jämförbara butiker. Nu öppnar kedjan ytterligare en butik i Stockholm och lanserar en nätbutik under våren.
När den svenska heminredningsbranschen förra året ökade med blygsamma 0,5 procent, enligt Hui, tar butikskedjan Granit marknadsandelar. Kedjans försäljning i jämförbara butiker har det senaste året varje månad överträffat både föregående års siffror och branschens utveckling.

Januari 2012 till januari 2013 ökade kedjan ökat sin omsättning med 11,0 procent i jämförbara butiker. I år beräknar kedjeledningen att Granit kommer att omsätta 125 miljoner kronor exklusive moms.

Kedjan har under de senaste åren tagit stora engångskostnader för att stänga tre olönsamma butiker. Nu är man reda för nya butiker. I höstas etablerades en ny butik i Oslo och nu är det dags för Stockholm att få sin sjätte Granitbutik. Butiken kommer att ligga vid Hornstull på Södermalm och öppnar i slutet av denna månad.

- Det här är första steget i en ytterligare expansion, säger Granits vd Katarina Grapengiesser .

Utan att vilja precisera närmare, nämner hon såväl planerade nyöppningar av butiker och nya marknader på ingång.

Idag finns kedjan med elva butiker i Sverige och två i Oslo.

- Förvaring och att ta hand om sina prylar, ligger i tiden, förklarar Katarina Grapengiesser säljframgångarna. Vi har också träffat rätt sortimentsmässigt och jobbat mycket med personalen, som är besjälad och får höga kundomdömen.

Före sommaren öppnar kedjan nätbutik, i första hand i Sverige.

- Med nätförsäljningen tror jag att vi kan öka försäljningen till företag, en kundgrupp som redan i dag är ganska betydande hos oss, säger Katarina Grapengiesser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063