Kavli köper Perstorps Ättika
Livsmedelskoncernen Kavli köper klassiska varumärket Perstorps Ättika.
De medarbetare på Perstorp som berörs av flytten erbjuds anställning i Eslöv.
- Varumärket Perstorp Ättika är välrenommerat och med mycket lång tradition. Perstorp Ättikas produkter kommer passa mycket väl in i vår strävan att vara en marknadsledande och heltäckande leverantör i segmentet tillsammans med Druvans existerande sortiment, säger Gerhard Bley , vd för O. Kavli AB.
Perstorp Ättika var en av de första produkter som Perstorpkoncernens grundare Wilhelm Wendt började tillverka när företaget startades.
- Perstorp Ättika är en produkt som varit historiskt viktig för oss och som i viss mån lagt grunden till den koncern vi är idag. Perstorp Ättika är idag inte någon kärnprodukt för Perstorp och dessutom en av ytterst få konsumentprodukter i vår portfölj, vilket gör att produkten inte kan utvecklas fullt ut i vårt ägarskap, säger Anders Lundin , ansvarig för affärsområdet Performance Products på Perstorp.
Pengar till forskning och kultur
O. Kavli AB omsätter 700 miljoner svenska kronor och har cirka 200 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö och i Eslöv. O. Kavli AB äger och marknadsför varumärkena Kavli, Druvan, Johnny’s, Hultbergs, Västervik och yoghurtvarumärkena Skyr, Bärry och Tiger.
Kavli Group omsätter 3 miljarder svenska kronor och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur.