Tålamodet slut med JC
JC tillåts inte att blöda hur mycket som helst. Det var Magnus Håkansson, koncernchef på RNB, tydlig med när han presenterade koncernens planer i morse.
Han presenterade kraftfulla åtgärdsplaner för JC, Jeans company, och underströk flera gånger att han inte tillåter kedjan att blöda hur mycket som helst.
Han vill inte prata om nedläggning men tittar på möjligheter för avyttringar och andra vägval.
– Vi vet hur man kalibrerar en försäljning, vi har erfarenhet från Norge, säger han.
JC har dragits med lönsamhetsproblem ända sedan övertagandet 2006. Problemen kvarstår, trots nedläggningen i Norge.
– Jag är självklart inte nöjd med utvecklingen. Vi har jobbat med att reducera lagernivån men det har givit negativ effekt på rörelsemarginalen. Resultatet för JC blev utan Norge minus 62 miljoner kronor, säger Magnus Håkansson.
På jeans är JC marknadsledare med 13–15 procent av marknaden.
– Vi har problem framförallt med tjejkläder, icke-jeans, där vi kämpar i underläge. Vi har inte hittat rätt produktmix ännu, säger han.
Nu rationaliseras när JC och Brothers får samma administration. Bantningen från 80 till 55 personer ska spara 20 miljoner på årsbasis.
– Vi har ett ansvar för det negativa kassaflödet och måste agera med kraft, sade Magnus Håkansson.
Med övertagande av JC:s franchisebutiker har man nu kontroll över verksamheten, men det har också inneburit utmaningar:.
– Vi har nu fått en del olönsamma butiker att hantera, säger Magnus Håkansson som samtidigt tror att e-handeln kan bidra till att förbättra säljläget.
Magnus Håkansson betonar att JC utvärderas kontinuerligt, men vill inte måla upp en allt för negativ bild utan hoppas på att åtgärderna. Just nu är intäkterna i linje med föregående år och januaris intäkter var upp 5 procent. Februari har fått en någorlunda bra start.