Konsumenter gillar inte miljöskadlig reklam
Konsumenters uppfattning om hur skadligt för miljön ett reklammedium är har konsekvenser för kommunikationens effektivitet. Det visar forskaren Claudia Rademaker i en ny avhandling från Handelshögskolan i Stockholm.
Claudia Rademaker har också funnit att svenska marknadschefer inte alls tar hänsyn till miljöaspekter när de väljer medier för en reklamkampanj. Hon finner det särskilt intressant mot bakgrund av att Sverige hör till de länder som rankas högst vad gäller arbete med hållbarhet och hänsynstagande till miljön.
− Detta är väldigt viktigt för företag som är engagerade i att värna miljön till exempel genom att ha en dokumenterad miljöpolicy och vill uppfattas som att de har en grön profil vilken uttrycks genom företagens varumärken samt marknadskommunikationen av dessa varumärken, säger Claudia Rademaker, i ett pressmeddelande.
Dagens konsumenter engagerar sig alltmer i att värna miljön vilket har lett till att konsumenter i allt större utsträckning efterfrågar produkter som tar hänsyn till miljön. Tidigare forskning har visat att företag som marknadsför en produkt med en grön profil har en konkurrensfördel jämfört med företag som inte gör så.
− I och med att konsumenter engagerar sig alltmer i att värna miljön har företag implementerat grön/hållbar marknadsföring. När det gäller grön och hållbar marknadskommunikation lägger företag idag däremot stort fokus på budskapet när de kommunicerar med konsumenter medan mediet i sig förbises vad gäller miljöaspekten. När företag väljer sina reklammedier bör de ta hänsyn till målgruppens uppfattningar om hur skadlig för miljön olika reklammedier är då detta har visats påverka kommunikationens effektivitet, säger hon.