23948sdkhjf

Naturkompaniet säljökar

Naturkompaniet ökade sin försäljning med sex procent i jämförbara butiker förra året. Tillsammans med försäljningen i nyinköpta finska kedjan Partioaitta, bidrog det till en rejäl säljökning för Fenix outdoor.
Fenix outdoor ökade sin omsättning med elva procent på helåret. Ungefär fyra procent av växten berodde på förvärvade verksamheter.

Årets rörelseresultat minskade något. Försäljningsökning och stabil bruttomarginal bidrog till det positiva. Men lagerutbyggnad i Holland, och varumärkesskydd hör till det som har kostat.

Under det fjärde kvartalet togs det också, i USA, ett antal större engångskostnader för reorganisation och infrastruktur. Detta för att möjliggöra en fortsatt stark tillväxt på den amerikanska marknaden.

Fenix outdoor består av avdelningen Brands med de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton respektive avdelningen Retail med outdoordetaljisterna Naturkompaniet AB och Partioaitta OY.

Varumärken upp

Varumärkesdelens omsättning ökade till 1 137,4 (1 089,3) miljoner kronor. Rörelseresultatet för motsvarande del minskade till 238,9 (249,0) miljoner kronor. De framåtsyftande kostnaderna i de amerikanska verksamheterna som bidrog till att försvaga resultatet.

Tidig vinter gynnade butikerna

För butiksdelen ökade omsättningen till 563,3 (442,6) miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade till 45,0 (38,6) miljoner kronor. Den kraftiga försäljningstillväxten kommer främst från köpet av finska Partioaitta i maj 2011, skriver ledningen. Men även Naturkompaniet har ökat sin försäljning, närmare bestämt med sex procent i jämförbara butiker. En tidig vinter gav en bra avslutning på året.

Men tillväxt ger också kostnader. Ledningen konstaterar att segmentets starka tillväxt och geografiska expansion har medfört kostnadsökningar som inte fullt ut kunnat kompenseras av den ökade bruttovinsten: ”Resultatet har därför inte riktigt följt samma fina utveckling som försäljningen.”

FENIX OUTDOOR I SIFFROR

Fjärde kvartalet oktober-december 2012

Fenix outdoors rörelseintäkter för fjärde kvartalet, oktober-december 2012, ökade med sju procent till 407,0 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade med 28 procent och landade på 16,9 miljoner kronor. Koncernens resultat före skatt uppgick till 21,8 miljoner, en ökning med 10 procent.

Helåret januari-december 2012

För helåret uppgick koncernens rörelseintäkter till 1 725,4 miljoner kronor, en ökning med elva procent. Koncernens rörelseresultat blev 230,8 miljoner kronor, en minskning med två procent. Koncernens resultat före skatt uppgick till 226,0, vilket gör en minskning med fyra procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064