H&M vill in på den indiska marknaden
H&M förbereder en officiell ansökan om att inleda sin indiska butiksexpansion. När i tiden, och i vilken takt är dock fortfarande oklart.
Karl Johan Persson kommer vid mötet att berätta om företagets planer. Företaget håller på att förbereda en ansökan om att få starta ett helägt bolag dotterbolag i Indien.
Den indiska regeringen godkände redan vid årsskiftet 2011/2012 ett förslag om att höja gränsen för utländska direktinvesteringar inom den så kallade single brand-delen av landets detaljhandelssektor från 51 till 100 procent. Beslutet undanröjde de ägarrestriktioner som fått H&M att dröja med att etablera sig på den indiska marknaden - nästan helt. Det som sedan bromsat processen var ett förbehåll om att utländska detaljhandlare var tvungna att genomföra minst 30 procent av sina inköp från mindre indiska leverantörer.
Efter att ha uppvaktats av utländska bolag, däribland Ikea, ändrade regeringen i höstas 30-procentsregeln till att även omfatta inköp från stora leverantörer. Det underlättar för H&M, eftersom de mindre leverantörerna inte har kapacitet att hantera de stora volymer som H&M behöver.