Systembolaget sålde mer under 2012
Systembolagets resultat uppgick till 180 miljoner kronor under 2012. Det var mindre jämfört med 2011 då vinsten var 233 miljoner kronor. Resultatet överstiger ägarens krav.
Intäkterna ökade under perioden med 186 miljoner kronor till 6 807 (6621).
Under fjärde kvartalet blev rörelseresultatet 59 miljoner kronor (–48). En ökning med 107 miljoner kronor.
Resultatet blev –6 miljoner kronor (–29).
Helåret 2012
Omsättningen ökade i Systembolaget under januari-december 2012 och var 25 009 miljoner kronor jämfört med året innan 24 416 miljoner kronor.
71 procent av kunderna vill behålla Systembolagets monopol. Det är en ökning från 68 procent 2011.
Nöjdkundindex mäts varje kvartal och uppgick 2012 till 81, en ökning med två enheter sedan 2011.
Försäljningsvolymen ökade under året med 3,5 miljoner liter till 461,8 miljoner liter. Det motsvarar en ökning på 0,8 procent jämfört med 2011 och det är i linje med detaljhandelsökningen i stort.
– Vårt löfte till våra kunder är att: du ska alltid känna dig välkommen, du ska alltid kunna lära dig något hos oss och du ska alltid kunna lita på att vi säljer med ansvar. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra kundens upplevelse av Systembolaget och efter ett omfattande internt arbete var vi under hösten redo att kommunicera kundlöftet externt i våra butiker.
Under året hade vi drygt 118 miljoner besökare i våra butiker, en ökning med cirka en miljon sedan 2011. Därutöver besvarade Systembolagets kundtjänst 130 000 mejl och telefonsamtal. Våra kundmöten i digitala kanaler ökade med 65 procent. Systembolaget.se hade 21 miljoner besök och appen Sök&hitta användes sju miljoner gånger, säger Magdalena Greger, vd i en kommentar.