Lindex Sverigemarknad ökade
Både försäljning och resultat ökade för Lindex-kedjan under 2012.
– Vi har varit kostnadseffektiva och jobbat hårt med att hålla lagernivåerna nere, säger vd Göran Bille till modebranschtidningen Habit.
Ägaren, finska Stockmann, särredovisar inte siffrorna för Sverigemarknaden, men Lindex vd Göran Bille betecknar 2012 som ett starkt år. Både resultat och omsättning ökade under förra året jämfört med 2011. Även jämförbara enheter ökade.
– Marknaden var totalt bättre under året än 2011, även om fjärde kvartalet var tuffare, säger Göran Bille till Habit.
Han anger flera faktorer till ökningen.
– Vi har haft ett sortiment som kunden har efterfrågat, vi har haft starka kampanjer med bland annat Missoni som hjälpte till att öka trafiken till butik och vi håller kostnaderna i schack.
Därtill var rean betydligt mindre i år än 2011.
– Vi minskade rean under andra halvåret, under sommaren och julen, säger Göran Bille.
Vad beror det på?
– Vi har haft ett lager som har varit anpassat till köpnivån och kläderna har efterfrågats av kunderna.
Sverige är fortfarande Lindex största marknad i Norden, men sett till ökningstalen 2012 hade Finland den starkaste försäljningen. Därefter följer Sverige på andraplats och Norge på tredjeplats.
Lindex nya koncept håller fortfarande på att rullas ut i de svenska butikerna. Under året ska 20 butiker byggas om.
– Vi väljer ut dem som har störst behov och tar i beaktande vad våra grannbutiker gör.
(habit.se)