23948sdkhjf

Electragruppen ökade fjärde kvartalet

Experbutikerna gav en försäljningsökningen för Electragruppen. Men också e-handeln har ökat.
Electragruppen med Audiovideo och Digitalbutikerna ökade försäljningen med 36,3 procent det fjärde kvartalet vilket är avsevärt bättre än marknaden som minskade med 7,2 procent.

–Försäljningsökningen är dels hänförbar till tillskottet av butiker, dels till att försäljning till e-handelskunder har ökat., skriver Electragruppens vd Anneli Sjöstedt i en bokslutskommentar.

Perioden oktober till december 2012 sålde gruppen för 486,4 miljoner kronor (356,8).

Resultat efter skatt uppgick till 7,2 miljoner kronor (4,5).

Electra har under fjärde kvartalet ökat antal butiker med 54 stycken från tidigare Expertkedjan.

– De nya butikerna har valt att ansluta sig till något av Electras kedjekoncept Audio Video eller Digitalbutikerna och under kvartal fyra har samtliga butiker fått tillgång till varuförsörjning, butiksdatasystem och redovisning, säger Annelie Sjöstedt .

Helåret 2012 januari till december

Nettoomsättningen blev 1 268,1 miljoner kronor (1 045,8). Det blev en ökning med 21,3 procent.

Resultat efter skatt blev 13,6 miljoner kronor (16,o).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072