23948sdkhjf

Premium- och lågprislivsmedel ökar

Livsmedelsföretagens barometer visar att konsumenterna vill ha både lyxig och billig mat.
Svenskarnas matkonsumtion polariseras allt mer. Premiumprodukter har fått ett uppsving samtidigt som billigare livsmedel säljs i större utsträckning.

Det totala omsättningen i livsmedelsindustrin minskar samt försäljningen i mellanprissegmentet. Det visar Livsmedelsföretagens konjunkturenkät.

– Lågpristrenden och premiumtrenden löper parallellt. En förklaring är att vi konsumenter i ökad utsträckning köper billigt på vardagarna och lyxar till det på helgerna, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal .

Sveriges livsmedelsproducenter fick inte den draghjälp av julhandeln som de hoppats på. Kvartalet slutade med i stort sett oförändrad försäljningsvolym på hemmamarknaden.

Stora löneökningar, ökade råvarupriser och försäljningsvolym resulterade i en minskning av sysselsatta med 2,5 procent bland Li:s medlemsföretag.

Ett viktig orsak till omsättningstappet hos livsmedelsproducenterna under året är att handeln producerar fler egna varumärken.

EMV-produktion ger lägre intäkter än motsvarande produktion av egna A-brands. Samtidigt har livsmedelsprodcucenterna inte råd att tacka nej till produktionen för kedjorna. EMV växer och uppskattas till 20–22 procent av dagligvaruhandelns försäljning.

EMV är på många sätt en ödesfråga för livsmedelsproducenterna. Man kan inte kosta på sig att säga nej samtidigt som man måste akta sig för att inte bli allt för beroende av uppdragsgivaren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063