Positivt fjärde kvartal för Björn Borg
Björn Borgs vd Arthur Engel är nöjd med 2012. – Vi satsar framåt för tillväxt, stark växande e-handel och effektivisering av interna processer, säger han.
Försäljningen ökade med 13 procent till 138,7 miljoner kronor (123,1), exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 14 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 15,1 miljoner kronor (14,1) och rörelseresultatet efter skatt blev 11,9 miljoner kronor (49,0).*
Helåret 1 januari–31 december 2012
Koncernens nettoomsättning ökade med 3 procent till 551,4 miljoner kronor (536,5). exklusive valutaeffekter.
Rörelseresultatet uppgick till 69,8 miljoner kronor (83,7)* och resultat efter skatt uppgick till 47,2 miljoner kronor (100,2).
Björn Borg sports satsning i Kina och England påverkade rörelseresultatet med –21,4 miljoner kronor (–15,1).
* Under jämförelseperioderna redovisades en uppskjuten skatteintäkt om cirka 38 miljoner kronor.
– Vi kan i en fortsatt svag detaljhandelsmarknad redovisa tillväxt under året, med en stark avslutning i det fjärde kvartalet då även rörelseresultatet ökade jämfört med föregående år, säger Arthur Engel.
– Björn Borgs e-handel har utvecklats starkt under de senast åren, så även under 2012 och vi börjar nu komma upp i nivåer som är betydelsefulla för både omsättning och resultat. Under andra halvåret lanserade vi en ny e-handelsplattform och kunde efter det konstatera en tydlig försäljningsuppgång, säger han i en kommentar.
Verksamheten i Kina startade 2012 genom ett nytt bolag med Björn Borg som huvudägare (ägarandel 75 procent) och en lokal partner som minoritetsägare. Man vill etablera Björn Borg-butiker och shop-in-shops på större varuhus samt e-handel.
– När vi nu satsar med egen verksamhet i Kina tar vi med oss värdefulla erfarenheter från England. Under andra halvåret 2012 öppnade vi de första försäljningsställena i Shanghai och arbetar med
att forma strukturen för en fortsatt expansion, säger han.