23948sdkhjf

Utvecklades ur ett behov

Quinyx utvecklades ur snabbmatskedjan McDonalds behov av schemaläggningssystem. I dag finns företaget i Sverige, Norge, Storbritannien och Tyskland och omsätter 28 miljoner kronor.
En sommarjobbande student på McDonalds, Erik Fjellborg , uppmärksammade restaurangchefens bryderi med att ringa in extrapersonal, och beslöt att göra något åt det. Under sina studier utvecklade han ett schemaläggnings- och tidssystem som fungerade så väl att det kom att användas på alla snabbmatkedjans restauranger i Sverige, Danmark och Storbritannien.
2005 startade Erik Fjellborg företaget Quniyx, och nu sitter 35 personer på huvudkontoret i Stockholm och vidareutvecklar systemet. Kunderna är företag och statliga verksamheter med allt från 10 till 70 000 anställda.
– Vi har en tydlig marknadsandel inom detaljhandel, säger Erik Fjellborg och nämner bland andra kunderna Ica, Cervera och Svenskt Tenn.
Han framhåller att kunderna har mycket tydliga mål när de inför Quinyx system.
Effektivisering av lönehanteringen och ett ekonomitänk i schemaläggningen är drivkraften när företag som Teknikmagasinet i artikeln här intill, väljer att överge planering på excelark och börja kommunicera med de anställda via mobiler.
Men det är ingen lättköpt lösning.
– Att införa systemet kräver en stark operativ insats från kunden, och det måste finnas en strategi bakom, säger han.
Erik Fjellborg är dock övertygad om att det i en tid av allt hårdare konkurrens och tunnare marginaler kommer att krävas effektivare lönehantering och bemanning för att hålla lönsamheten uppe inom detaljhandeln.
Men det handlar också om att göra både personal och kunder nöjdare.
¬– Vårt nya budget- och prognossystem mäter försäljning per arbetstimme. Löneprocenten visar hur många procent av försäljningen som läggs på löner. På det viset går det att se om det vid varje given tidpunkt finns för mycket eller för lite personal i butiken, säger Erik Fjellborg.
Han framhåller att systemet blir bättre med tiden eftersom det samlar historik.
– Så småningom blir det ett bra prognosverktyg, säger han.
När bemanningen i butiken fungerar bättre kommer också kunderna bli mer nöjda.
– Själv brukar jag vända direkt om det står tre personer i kön vid kassan. Det skulle jag slippa om det finns tillräckligt mycket personal just när kunderna kommer, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062