Forskare förespråkar bättre returhantering
Ta reda på varför kunderna returnerar den e-handlade varan. Analysera informationen och försök komma på sätt att undvika returer. Det är forskaren Klas Hjorts budskap till e-handelsbranschen.
– Orsaken till returer handlar inte bara om produkten. Det handlar om olika kunders köp- och returbeteenden som företagen behöver förstå bättre och i vissa fall anpassa sig efter, konstaterar Klas Hjort.
Han har studerat flera stora e-handelsföretag i logistikens centrum Borås, för att se hur de hanterar konsumentreturer.
– 20-50 procent av alla varor som köps via e-handel returneras. Företagen vet ofta inte vad returerna kostar dem eller vad är returorsaken är innan de öppnar retursändningen på lagret och då kan det vara för sent att vara kostnadseffektiv, säger han.
Modeföretag som nelly.com och Ellos har utvecklat retursystem där kunderna registrerar returen via företagets hemsida istället för att returinformationen skickas tillsammans med retursändningen.
Hans poäng är att om företaget får digitaliserad information om returen innan returgodset anländer blir kontrollen på returflödet bättre. Då går det att planera hur returen skall hanteras innan den accepteras in i systemet fysiskt.
- Vissa returer kan faktiskt undvikas om man separerar informationen från godset. Dessutom blir returinformationen samlad och kan enklare analyseras och spridas i försörjningskedjan, framhåller han.