23948sdkhjf

Kraftigt förbättrat resultat för Hakon Invest

Ökad omsättning och ökat resultat, summerar Hakon Invest både för senaste kvartalet och på helåret. Och det är Ica som är lokomotivet.
- Inom dagligvaror har marknaden 2012 varit stabil och positiv, vilket för Ica inneburit att ytterligare ett mycket framångsrikt år är till ända. För sjunde kvartalet i rad ökade försäljningen i de svenska Ica-butikerna snabbar än marknaden. Det är oerhört glädjande, konstaterar Hakon Invests vd Claes-Göran Sylvén .

Med anledning av sitt köp av holländska Aholds Ica-aktier, har Hakon Invest redan idag gått ut med sin kvartalsrapport.

Nettoomsättningen för Hakon Invest för fjärde kvartalet, 1 oktober - 31 december 2012, uppgick till 854 miljoner kronor (840).

Rörelseresultatet uppgick till 301 miljoner kronor (281). Resultatet före skatt uppgick till 311 miljoner kronor (320).

Periodens resultat uppgick till 349 miljoner kronor (249).

Resultatet upp

För perioden 1 januari - 31 december 2012 uppgick nettoomsättningen till 2 726 miljoner kronor (2 498).

Rörelseresultatet, exklusive Hakon Invests andel av ICA:s extra skattekostnad om 512 miljoner kronor, uppgick till 768 miljoner (538). I föregående års resultat har Hakon Invests andel av Icas nedskrivning av goodwill om 236 miljoner kronor exkluderats.

Rörelseresultatet uppgick till 256 miljoner kronor (302), varav reavinster ingår med 94 miljoner (0). Resultatet före skatt uppgick till 288 miljoner kronor (252).

Årets resultat uppgick till 306 miljoner kronor (59).

Positivt för portföljbolagen

Hakon Invest är noterat på Stockholmsbörsen och har finansieringar i handelsinriktade företag, i Norden och Baltikum, som affärsidé. Hakon Invest ägarandel i Ica, före den nu offentliggjorda affären, är 40 procent och bolaget är ocså ägare i Kjell & Company, Cervera, Ink Club, Hemtex och Forma Publishing Group.

När det gäller de fyra förstnämnda konstaterar Claes-Göran Sylvén att fjolåret innebar en "klar resultatförbättring". Ink Club har haft en stabil utveckling, och bolaget har tagit fram en ny varumärkesplattform och i nästa steg en ny e-handelslösning som lanseras i år. Hemtex och Cervera utvecklades bättre än marknaden.

- Hemtex fortsätter också att förbättra resultatet rejält, kommenterar Claes-Göran Sylvén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079