Handlingsplan för konkurrenskraftigare detaljhandelssektor
Cirka 70 procent av Sveriges export går till den inre marknaden. Att en väl fungerande och konkurrenskraftig inre marknad är avgörande för tillväxt och sysselsättning i Sverige råder det inga tvivel om. Den inre marknadens framsteg de senaste 20 åren är något att vara stolt över, men det krävs även fortsatt arbete.
Detalj- och partihandelssektorn är en av de största ekonomiska sektorerna i EU. I en tid där hela EU behöver få fart på tillväxten och öka sysselsättningen spelar den därför en viktig roll. Denna sektor står för 11 procent av EU:s BNP, 29 procent av de små och medelstora företagen i Europa och sysselsätter nära 33 miljoner människor – i första hand grupper som har det svårast på arbetsmarknaden såsom ungdomar, kvinnor och människor med lägre utbildningsgrad.
EU:s inre marknad har inneburit enorma möjligheter för detaljhandeln, men än idag kvarstår flera hinder mot en effektiv och konkurrenskraftig detaljhandelssektor. Därför presenterar EU-kommissionen nu en handlingsplan för att göra detaljhandeln mer konkurrenskraftig och för att öka konsumentinflytandet.
Konsumenter runt om i EU ska få tillgång till tydlig och pålitlig information. Det ska bli lättare att jämföra priser, kvalitet och hållbarhet hos både varor och tjänster. Jämförelsesidor på nätet ska även kunna inkludera gränsöverskridande erbjudanden och betalningsmetoder ska bli mer samstämmiga runt om i EU. Det ska vara enkelt att handla över gränserna.
För återförsäljarna betyder dessa förslag förenklat inträde på EU:s inre marknad. Ett tydligare och mer samstämmigt regelverk i hela EU gör steget över gränsen kortare, och minska avståndet till ett stort antal potentiella konsumenter. För att öka sin konkurrenskraft behöver detaljhandeln även vara med och stärka europeisk innovation, samt dra nytta av innovativa produkter, tjänster och teknik för att göra marknaden mindre fragmenterad. Ett konkret exempel på ett område som kan förenklas är märkning av livsmedelsprodukter, där det finns både EU-regler och nationella regler. Vi vill skapa en databas där alla regler för livsmedelsmärkning finns samlade, så att återförsäljare lätt kan identifiera märkningskrav för olika produkter, trots att de kan se lite olika ut i olika länder. Nationella anpassningar måste finnas, men de ska vara tydliga och lättillgängliga.
Handlingsplanen innehåller en rad förslag som förenklar vardagen för såväl konsumenter som återförsäljare. Den hjälper konsumenter att göra smartare val. Den hjälper även återförsäljare att verka över gränserna genom mer samstämmiga och tydligare regler. Arbetet med att förbättra och förenkla den inre marknaden har kommit långt de senaste 20 åren, men stannar inte här. Den inre marknaden kan göra mer för Europas medborgare och företag.
Pierre Schellekens, chef för EU-kommissionens representation i Sverige.