23948sdkhjf

Miinto säljökade med 188 procent

Modevaruhuset Miinto.se växer snabbt. Under 2012 har modevaruhuset på nätet ökat sin försäljning med 188 procent jämfört med föregående år. Fri frakt, ett brett sortiment och väl planerade marknadsinsatser är anledningen enligt dem själva.
Våren 2011 öppnade Miinto sin svenska e-handel. Redan under första kvartalet 2012 hade de 200 000 besökare i månaden, och en omsättning på sex miljoner kronor, enligt nättidningen e-handel.se

Under 2012 ökade Miinto sin försäljning med 188 procent jämfört med föregående år.
– Vi är ett snabbt växande bolag och de positiva siffrorna är tack vare att ett stort antal enskilt ägda butiker har valt att gå med oss under 2012. Vi har även fördelen att arbeta med de vassaste digitala analytikerna där vi hela tiden arbetar aktivt för att optimera både sortiment och digitala marknadsinsatser, säger Miintos marknadschef Lin Eriksson.
Hon framhåller att konsumenten blir allt mer intresserad av att handla på nätet, men att det gäller att ha rätt sortiment och förutsättningar för att intresset ska leda till konvertering.

Miinto tog under slutet av förra året bort fraktavgiften på alla köp i sin svenska och danska nätbutik. Under 2012 hade man under olika perioder testat att erbjuda fri frakt och sett att månadsintäkterna ökat med 40 procent under de perioderna.
– Vi har stora förväntningar på att vi inför fri frakt och vi är övertygade om att det kommer att leda till ökade intäkter för våra anslutna butiker. Det är naturligtvis ingen slump att vi inför detta precis innan julhandeln började, då denna period ger butikerna en chans att ändra röda siffror till svarta, kommenterade Lin Eriksson beslutet.
Och det verkar inte bara ha haft en positiv effekt under julhandeln. Miinto har under januari månad fortsatt se lika positiva resultat.
– Det bådar naturligtvis gott för 2013 och jag ser verkligen fram emot det kommande handelsåret, säger Lin Eriksson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094