Rekordvinst för Electrolux i Latinamerika
Amerikanska konsumenter gillar Electrolux. Det senaste kvartalet visar stark volymtillväxt i både Nord- och Sydamerika och goda vinster på den amerikanska kontinenten.
Till den positiva utvecklingen av nettoomsättningen bidrag stark volymtillväxt, prisökningar och mixförbättringar i Latinamerika och Nordamerika.
I Europa däremot fortsatte marknadsförutsättningarna att försämras och verksamheterna inom vitvaror, dammsugare och småapparater samt professionella produkter påverkades negativt. Västeuropa sjönk med 2 procent, ett resultat av svag efterfrågan i Sydeuropa, Frankrike, Norden och i Benelux-länderna. I Östeuropa ökade efterfrågan med två procent, framförallt på grund av ökad tillväxt i Ryssland medan efterfrågan i övriga Östeuropa försvagades.
Resultatet landade på 292 miljoner kronor (221).
”Rekordresultat” är till och med ordet som ledningen väljer när man ska beskriva verksamheten i Latinamerika. Nästan lika bra gick det i Nordamerika, men en stark resultatutveckling trots extra kostnader för omstrukturering av fabriker och etablering av nya distributionskanaler.
Resultatet i Europa påverkades negativt av bland annat lägre volymer och svaga priser.