23948sdkhjf

Rekordvinst för Electrolux i Latinamerika

Amerikanska konsumenter gillar Electrolux. Det senaste kvartalet visar stark volymtillväxt i både Nord- och Sydamerika och goda vinster på den amerikanska kontinenten.
Fjärde kvartalet 2012 uppgick Electrolux nettoomsättning till 29 185 miljoner kronor (28 369).

Till den positiva utvecklingen av nettoomsättningen bidrag stark volymtillväxt, prisökningar och mixförbättringar i Latinamerika och Nordamerika.

I Europa däremot fortsatte marknadsförutsättningarna att försämras och verksamheterna inom vitvaror, dammsugare och småapparater samt professionella produkter påverkades negativt. Västeuropa sjönk med 2 procent, ett resultat av svag efterfrågan i Sydeuropa, Frankrike, Norden och i Benelux-länderna. I Östeuropa ökade efterfrågan med två procent, framförallt på grund av ökad tillväxt i Ryssland medan efterfrågan i övriga Östeuropa försvagades.

Resultatet landade på 292 miljoner kronor (221).

”Rekordresultat” är till och med ordet som ledningen väljer när man ska beskriva verksamheten i Latinamerika. Nästan lika bra gick det i Nordamerika, men en stark resultatutveckling trots extra kostnader för omstrukturering av fabriker och etablering av nya distributionskanaler.

Resultatet i Europa påverkades negativt av bland annat lägre volymer och svaga priser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066