23948sdkhjf

Cosframgångar ger fler butiker

En ny butik per dag – det är H&Ms målsättning för innevarande år. Merparten av butikerna som öppnas är H&M. Men raketen är Cos där expansionstakten skruvats upp.


- För 2013 skruvar vi upp expansionstakten ytterligare och öppnar 325 butiker netto. Detta innebär att vi i princip öppnar en ny butik per dag, säger vd Karl-Johan Persson .

Merparten av butikerna som öppnas kommer att vara H&M-butiker. Även under 2013 planeras högst expansionstakt i Kina och USA. Nya H&M-länder under 2013 blir Chile, Estland, Litauen, Serbien och via franchise i Indonesien.

- Först ut blir Chile i mars månad, och det blir också första butiken på södra halvklotet. Butiken öppnas i flaggskeppsläge i Santiagos bästa shoppingcenter, säger Karl-Johan Persson.

Cos expanderar snabbt. Under det gångna året öppnades 19 nya Cos-butiker på sex nya marknader. Framöver ska dagens 64 butiker i 15 länder bli fler med nya butiker i Oslo och Dubai.

Monki och Weekday ska upp i nivå

- Monki och Weekday expanderar men där tar vi det lite lugnare, säger Karl-Johan Persson. Om Cos överträffat våra förväntningar och vi ökar den expansionstakten är vi inte riktigt på den nivån vill vara för Monkey och Weekday innan vi gasar på mer.

Och så öppnas första & Other Stories-butikerna, åtta butiker i sju städer under våren. Sverige, och Biblioteksgatan i Stockholm, är en av dem.

- Vi har haft flera pressdagar för internationell modepress, där & Other Stories fått ett väldigt positivt mottagande, säger Karl-Johan Persson.

H&M-kunden handlar mer på nätet

Onlinebutiken, som idag finns på åtta marknader, växer också. Till sommaren öppnar den upp i Usa med en global utrullningsplan under pågående.

- För två veckor sedan lanserade vi vår mobilanpassade sajt och har lanserat två appar. På mindre än en vecka har vi haft fler än en miljon nedladdningar från de här apparna, säger Karl-Johan Persson.

Kyla minskade januaritrafiken

Just för januari förutser ledningen en säljökning med fem procent.

- Det är under vår plan för månaden. Januari började starkt de första två veckorna men svagare de sista två, säger Karl-Johan Persson.

Det är trafiken i butik som är orsaken.

- Det ser vi på våra marknadssiffror och hör från köpcentrum runt om i Europa där snö och kallt väder har bidragit till lägre kundströmmar, säger Karl-Johan Persson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062