Cdon når nya försäljningsrekord
2012 blev ett starkt år för e-handelskoncernen Cdon, vars försäljning ökade med över 30 procent. Samtidigt rasar lönsamheten, och koncernens kassako Nelly.com brottas med problem.
– E-handeln fortsatte att ta andelar från den traditionella butikshandeln och vi ser en underliggande fortsatt stark efterfrågan inom samtliga segment. I synnerhet uppvisar två av våra kärninnehav, Cdon.com samt Gymgrossisten fortsatt imponerande försäljningstillväxt samtidigt som de levererar stabila rörelseresultat.”
Förra årets vinst omvandlades dock till förlust. Det preliminära rörelseresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till –110,7 miljoner kronor (71,3) och för helåret till –173,9 miljoner (129,2). Och det är framför allt dotterbolaget Nelly.coms engångsposter på 112 miljoner kronor under det fjärde kvartalet som drar ned Cdon groups vinst, bland annat genom köpet av lagerverksamheten i Falkenberg. Bolaget verkar inte att ha hållit jämna steg med Nellys starka tillväxt, som under det fjärde kvartalet ökade sin försäljning med 22 procent.
– Det är beklagligt att konstatera att bolagets tidigare administrativa rutiner, ekonomiska styrning och kontroll inte har dimensionerats för en snabb tillväxt och därmed inte har uppfyllt de krav man ska ställa på ett bolag av Nellys storlek (…)”, kommenterar Paul Fischbein.
Bland annat ska en ny ledning få Nelly att fortsätta växa; sedan en tid tillbaka rekryterades Magnus Månsson till ny vd, och Paul Fischbein nämner även att dotterbolaget har fått förstärkning vad gäller ekonomi, inköpskontroll och logistik.