23948sdkhjf

H&Ms framtidssatsningar kostar

Klädjätten H&M minskade sin lönsamhet under fjärde kvartalet. Stora långsiktiga satsningar, på bland annat it och nya varumärket & Other Stories, bidrog till detta. Totalt, på helåret, ökade försäljningen i jämförbara enheter med 1 procent.
- H&M fortsätter att stå starkt på en utmanande klädmarknad som på många håll var ännu mer utmanande under 2012 jämfört med 2011. Att vi i detta läge ökade försäljningen med 11 procent i lokala valutor och en procent i jämförbara enheter med fortsatta ökade marknadsandelar är återigen ett kvitto på att kunderna uppskattar våra kollektioner som erbjuder ett brett och inspirerande mode för alla, kommenterar vd Karl-Johan Persson .

Försäljningen i december 2012 ökade med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 2 procent. Bolaget bedömer att december påverkades av en negativ kalendereffekt om cirka 3 procentenheter.

Satsning för kommande intäkter

På helåret, december 2011-november 2012, ökade H&M-koncernens omsättning inklusive moms med 11 procent i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 1 procent. Efter omräkning till svenska kronor landade omsättningen exklusive moms på 120 799 miljoner kronor (109 999), vilket motsvarar en ökning med 10 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 22 285 miljoner kronor (20 942). Koncernens resultat efter skatt ökade med 7 procent till 16 867 miljoner kronor (15 821)

- Vi förbättrade resultatet med 1 miljard kronor – dvs en ökning med 7 procent jämfört med föregående år – detta trots att årets resultat påverkades negativt av våra stora långsiktiga satsningar och valutaomräkningseffekter. Våra långsiktiga satsningar hänför sig till flera områden som online, IT, ett helt nytt varumärke & Other Stories och framtida breddning av produkt-sortimentet. Dessa långsiktiga satsningar, som till stor del ännu inte genererat intäkter utan hittills endast inneburit kostnadsökningar, ser vi som kloka och nödvändiga att göra. De syftar till att säkra framtida expansion och vinster och därmed ytterligare stärka H&M:s position, säger Karl-Johan Persson.

Koncernen öppnade en mängd nya butiker. Totalt tillkom 304 (266) nya butiker netto jämfört med tidigare planerade 275. De största expansionsmarknaderna var Kina och USA.

Fjärde kvartalet oförändrat i jämförbara butiker

Just under fjärde kvartalet ökade koncernen sin omsättning inklusive moms i lokala valutor med 9 procent.I jämförbara enheter var försäljningen oförändrad. Efter omräkning till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 32 502 miljoner (30 952).

Resultatet efter finansiella poster för det fjärde kvartalet uppgick till 6 636 miljoner kronor (6 802). Koncernens resultat efter skatt blev 5 287 miljoner kronor (5 357)

Resultatet har påverkats negativt av stora långsiktiga satsningar och av negativa valutaomräkningseffekter på cirka 240 miljoner kronor, kommenterar bolaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094