Ikea ökar på alla marknader
Ikea ökade försäljningen globalt med 9,5 procent under verksamhetsåret 2012.
Under året ökade försäljningen i befintliga varuhus med 4,6 procent och nettovinsten blev 3,2 miljarder euro, en ökning med 8 procent.
– Ikeas affärsidé är mer relevant än någonsin. Människor världen över är mer värdemedvetna och uppskattar prisvärda heminredningslösningar. Under senaste verksamhetsåret lyckades vi att växa på alla våra marknader. De marknader vi växte mest på var Kina, Ryssland och Polen, tätt följda av USA och Tyskland. Vi öppnade 11 nya varuhus och välkomnade 8 000 nya medarbetare, säger Mikael Ohlsson , koncernchef och vd för Ikeakoncernen.
Ikeas har 130 000 anställda. Av cheferna är 47 procent kvinnor.
Vinsten för koncernen återinvesteras i bland annat tjänster, produkter, e-handel och förnybar energi.
Ikea producerar energi motsvarande en tredjedel av sin energiförbrukning.
– Vi tror på hållbar tillväxt genom att använda våra egna tillgångar för expansion, fatta långsiktiga beslut och växa inom vår planets begränsningar, säger Mikael Ohlsson.
I Ikeas hållbarhetsstrategi, People and planet positive, finns riktlinjer för miljöverksamheten fram till 2020. Man ska investera 1,5 miljarder euro i förnybar energi.