23948sdkhjf

Svagt kvartal för Byggmax

Försäljningen minskade med fem procent hos Byggmax under sista kvartalet. Men försäljningen på helåret ökade med 3,5 procent.
Konsumenterna har blivit mindre konsumtionsbenägna under det sista halvåret, konstaterar Byggmax vd Magnus Agervald när han kommenterar bokslutet för det sista kvartalet samt helåret 2012.

För byggkedjan slutade det sista kvartalet med en omsättningsminskning på fem procent och i jämförbara butiker sjönk försäljningen med 9,4 procent.

Men bruttomarginalen var något högre, 32,4 procent (31,6) än föregående år.

– Största bidragande orsaken till det är sänkta inköpspriser, delvis som en följd av ändrat inköpsmönster när vi köper mer varor i större volymer via vårt distributionslager. säger Magnus Agervald.

Inledningen av året var bättre och för helåret 2012 landade nettoomsättningen på 3 090,4 miljoner kronor (2 987,1), en ökning med 3,5 procent. Nettoomsättningen i jämförbara butiker minskade dock med 2,7 (-1,9) procent.

Rörelseresultatet uppgick till 252,2 miljoner kronor (277,5) och resultatet efter skatt blev 179,8 miljoner kronor (182,2).

Under året har åtta butiker har öppnats; fyra i Sverige, tre i Norge och en i Finland. Totalt har kedjan nu 94 butiker.

Under andra kvartalet i år räknar Byggmax med att kunna öppna den första butiken i det nya konceptet Byggmax 2.0 som just nu projekteras.

– Med satsningen på vårt distributionslager har lagernivåernai butik gått ner. Den friställda ytan gör att Byggmax kan utöka butikssortimentet och därmed utnyttja potentialen att öka intäkterna per butik. Projektet är i planerings- och inköpsfasen, förklarar Magnus Agervald i bokslutskommunikén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063