23948sdkhjf

Konkurrensen ökar och lönsamheten sjunker

Månadens Handelsbarometer från Svensk Handel visar sjunkande framtidstro. Konkurrensen upplevs som hårdare 2012 än 2011, samtidigt som lönsamheten sackat.
Månadens uppmätta framtidsindikator hamnar på -28. Handelsbarometern visar också att lönsamheten minskade för många handlare under 2012 jämfört med 2011, och att konkurrensen blev hårdare.' Handelsbarometern är en attitydmätning. Den är inte grundad på faktiska siffror, men den ger en mycket tydlig indikation på hur handlare uppfattar läget.

– Nedgången fortsätter och tyvärr verkar det dröja innan vändningen kommer. Konsumenterna har blivit försiktigare efter höstens varselvåg på svensk arbetsmarknad och när julhandeln nu är över tror allt färre handlare att försäljningen och antalet anställda kommer att öka, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att minska under den kommande tremånadersperioden har ökat jämfört med i december månad. 32 procent av handlarna tror på en minskad försäljning. Dagligvaruhandlarna är dock något mer optimistiska än sällanköpsvaruhandlarna. Handlarna är fortsatt pessimistiska gällande antalet anställda i detaljhandeln.

Precis som i december månad tror hela 55 procent av handlarna att antalet anställda kommer att minska under den kommande tremånadersperioden. Över hälften av handlarna upplevde en tuffare konkurrenssituation under 2012 jämfört med under 2011. Ytterst få handlare tror att konkurrensen kommer att minska under 2013.

Till Dagens Handel säger Dag Klackenberg att handlarna inte förväntar sig att 2013 ska bli något rekordår.

–De handlare som klarar konkurrensen bäst är de som har en sortimentsmix som tilltalar deras kunder, så att de inte behöver rea ut så mycket. Han framhåller också att det blir allt viktigare att satsa på upplevelser och service i butiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064