Gallerians utmaningar med den växande e-handeln
Om galleriorna ska klara den ökade konkurrensen från e-handeln i julruschen måste även flödet i entréer, rulltrappor och hissar fungera för att kunderna ska vilja fortsätta välja att handla här, menar Jonas Granzell på Kone AB.
Oavsett vilket så är julen handelns absoluta höjdpunkt, då allt måste flyta perfekt. Julhandeln ställer därför också stora krav på butiker, köpcentrum och varuhus när det gäller tillgänglighet, framkomlighet och tydlighet i hur man styr och leder kunderna på ett enkelt och tydligt sätt. Här finns lite övrigt att önska. Som kund och besökare kan man ofta finna sig själv trampandes och stillastående i flaskhalsar eller köandes vid in- och utgångar, kassor, garage och rulltrappor. Värre blir det ofta om någon väsentlig del falerar, en dörr fastnar, en rulltrappa stannar eller en kassa måste stängas och köerna styras om. Då kan det som borde vara en härlig upplevelse med gåvor till nära och kära lätt vändas till en upplevelse fylld av stress och trängsel.
Jag upplevde senast igår när jag själv besökte en galleria att det blev som ett utdraget dragspel av människor när vi åkte upp i en rulltrappa som sedan snabbts tycktes samman när vi klev av för att det fanns en tvekan om man borde svänga åt vänster eller höger för att på lättast sätt ta sig dit man hade tänkt. Detta är bara ett av problemen som kan uppstå och något som jag själv brinner för att utveckla och jobbar intensivt med i mitt dagliga arbete. Vi på Kone arbetar nära gallerior för att se över och förbättra det vi kallar People Flow - något som man i dagligt tal skulle kunna beskriva som framkomligheten, tillgängligheten och flödet av människor.
Om vi tittar på hur handeln ser ut idag går både e-handel och mobil handel starkt framåt. Samtidigt satsas det på, och byggs, stora nya gallerior runt om i Sverige som exempelvis Mall of Scandinavia i Solna strax norr om Stockholm med planerad invigning hösten 2015. Bara under de senaste 15 åren har antalet gallerior fördubblats. Konkurrensen hårdnar om både besökare och butikskedjor när galleriorna blir fler och näthandel ständigt ökar - en ekvation som galleriorna behöver hantera för att fortsätta attrahera både kunder och attraktiva butiker.
En fråga som vi i våra studier har funnit är avgörande för att människor ska uppleva gallerian som en attraktiv handelsplats är att det är smidigt och enkelt att förflytta sig både på och mellan olika våningsplan. Det måste även vara tryggt och säkert att ta sig fram och det måste finnas en tydlighet i hur flödet av människor bäst bör förflytta sig – design är en viktig del när det gäller både tydlighet och upplevelsen. Det måste också vara enkelt att ta sig till olika butiker på olika våningsplan även om man har rullator, rullstol, barnvagn eller liknande. Om galleriorna på något sätt ska kunna konkurrera med den växande e-handeln, eller åtminstone fungera som ett attraktivt komplement, måste man i högre utsträckning fokusera på tillgänglighet och framkomlighet.
Sättet vi handlar på förändras hela tiden och jag tycker det är oerhört roligt och inspirerande att få vara med i utvecklingen av att förhöja upplevelsen och förbättra tillgängligheten ute i den fysiska handeln. Det är ännu några dagar kvar till julafton och jag har flera kvällar kvar att spendera i Stockholms gallerior, något som inte bara kommer ge mig möjlighet till inköp av klappar utan även en morot i mitt dagliga arbete för bättre People Flow.
God Jul!
Jonas Granzell, Affärsområdeschef rulltrappor, Kone AB.