Uppsving för Årets julklapp – men surfplattan hetast
Årets julklapp, hörlurarna, verkar ha gått hem hos konsumenterna. Hos Phone house har försäljningen fyrdubblats. Men enligt sökningar hos Pricerunner är surfplattan den hetaste julklappen.
Under december har Phone House försäljning av hörlurar fyrdubblats. Det är främst användingen av musiktjänster i smartphones som har skapat efterfrågan på mobilanpassade hörlurar, anser kedjan, som har 110 butiker i Sverige.
Försäljningen av smarta telefoner har ökat under 2012.
- Vi upplever att våra kunder i högre grad väljer till ett par hörlurar utöver de som följer med sin smartphones idag säger Jonny Malmlöf , PR-ansvarig på Phone house.
Även e-handelsföretaget Headler visar på stora försäljningsökningar. Inför höstens webbrelansering och julhandeln har webbutiken laddats med 500 modeller från 30 olika varumärken.
– Hörlurar har gått från att ha varit en ful teknisk svart grej till att var mans dagliga accessoar. Nu finns det färgglada, snygga och designade lurar som dessutom har riktigt bra ljud, säger ägaren Eric Martinsson , som jämfört med julhandeln 2011 har ökat omsättningen med 200 procent.
Surfplattor mer populära
Men enligt färsk sökstatistik hos Pricerunner ser surfplattor, spelkonsoler och telefoner ut att bli de mest populära julklapparna.
– Vi tror visserligen att hörlurarna kommer att sälja i större volym än tidigare år men vår sökstatistik ger en stark indikation på vad som egentligen kommer att bli de populäraste julklapparna under granen. Surfplattan är en het kandidat och ser nu att kamma hem förstapriset, säger Stefan Ny , marknadschef på Pricerunner.
Det är inte förrän på plats 20 som något annat än spel, telefoner och surfplattor återfinns, då i form av en kaffebryggare som varit en populär julklapp i många år. Först på plats 21 återfinns hörlurar.
– Teknikprylar har de senaste åren blivit klassiska julklappar och uppskattade av både äldre och yngre. Dessutom är de ofta relativt bra köp för konsumenten på grund av de pressade priserna, säger Stefan Ny.