H&M överraskar trots novemberminskning
Klädjätten H&M minskade i november sin försäljning i jämförbara butiker. Men analytikerna, som spått en större nedgång, är ändå positivt överraskade.
Men totalt sett fortsätter försäljningen att öka. Förra månaden ökade H&M-koncernen sin totala försäljning inklusive moms med 7 procent. Allt jämfört med samma månad föregående år och i lokala valutor.
Affärstidningen Dagens industri beskriver siffrorna som ”starkare än väntat”. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med att den jämförbara försäljningen skulle minska med 3,3 procent och att den totala försäljningen skulle öka med 5,7 procent.
För det fjärde kvartalet, september-november, ökade försäljningen inklusive moms med 9 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, i lokala valutor.
Försäljningen i jämförbara enheter under samma period var oförändrad.
Omräknat till svenska kronor uppgick försäljningen inklusive moms i fjärde kvartalet till 37 928 miljoner kronor (36 191). Omsättningen exklusive moms uppgick till 32 497 miljoner (30 952).
H&M hade den sista november totalt 2 776 butiker jämfört med 2 472 vid samma tidpunkt föregående år.