23948sdkhjf

Världspilotprojekt i Uppsala

En mobilapp där butikerna kan skicka snabba erbjudanden direkt till en utvald kundgrupp testas just nu i Uppsala. Här är det studenterna och andra unga som får erbjudanden som passar just dem, i mobilen.
Förutom i Uppsala så pågår också ett pilotprojekt i Toronto, Kanada. Bakom projekten står Mastercard, som i Sverige också fått med sig Swedbank.

– Det ingår i en global satsning som Mastercard gör på ungdomar. Vi vet att de har mer att lära oss än vi har att lära dem om bland annat mobiltekniken, säger Ola Swahn som ansvarar för projektet på Master card.

Sedan i september kan ett 40-tal handlare i Uppsala skicka ut erbjudanden till de studenter och andra uppsalabor – främst yngre sådana – som har laddat ner den app som kallas Koy. Butikerna väljer själva vilka erbjudanden man vill lämna och när de ska skickas ut. Likaså hur länge de ska gälla och vara synliga i appen.

En av butikerna som varit med från början är Folkes livs. Ica-handlaren Fredrik Andersson berättar att man lägger in erbjudanden regelbundet.

­– Det ska i princip alltid finnas ett erbjudande från oss i appen. Vissa kan gälla i en vecka och andra i ett par dagar. Vi har också testat ett erbjudande som bara gällde under en timme varje dag, säger han.

Som mest får butiken omkring 200 inlösen på ett erbjudande.

Största anledningen till att man hakat på testet är att butiken har många yngre kunder som är svåra att nå med traditionell marknadsföring som tidningsannonser och radioreklam.

– Vi måste vara med och testa nya kanaler att nå våra kunder, vi kan inte bara tro att allt ska vara som det var igår, säger han.

– Fördelar är att vi får respons på kampanjen på stört och att det inte kostar något för oss.

Under testperioden är det gratis för handeln att vara med. Hur finansieringen kommer att se ut om appen blir permanent är oklart i dagsläget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063