23948sdkhjf

Du behöver inte en mobil strategi!

Det talas mycket om mobil handel och många känner sig pressade att lägga upp en mobil strategi. Men att bara tänka mobilt kan leda in i en återvändsgränd, det handlar om att ha en strategi för försäljningen oavsett kanal, menar Christer Alkesten på Hybris Norden.
Är det en mobil strategi som känns mest akut just nu? Att enbart tänka mobilt kan lätt leda in i en farlig återvändsgränd. Vad du faktiskt behöver är en strategi fokuserad på försäljning överallt, oberoende av hur användaren kopplar upp sig mot internet, så att du inte behöver lägga ner tid och pengar varje gång en ny gadget dyker upp på marknaden.

En vanlig missupfattning är att nyheter som mobiler och surfplattor, för att inte tala om andra internetuppkopplade terminaler som TV-apparater, bara är onödiga störningsmoment från de traditionella kanalerna.

Hemligheten är att sluta bekymra sig över om det handlar om online, offline, mobilt, plattor etc. och utgå från att företaget existerar i en virtuell värld som omfattar allt detta. Ord som multikanal, omnikanal, snabbrörlig (agile) handel, flerkanal etc. har inte heller någon betydelse. Vad som däremot betyder något är själva tjänsterna och produkterna du erbjuder dina kunder.

Det slutliga målet med multikanalshandel måste vara när teknologin inte längre spelar någon roll, när att sälja produkter och tjänster är lika enkelt som det var förr i tiden, oavsett var själva transaktionen sker. Nya terminaler och gadgets är bara ett nytt sätt att komma åt samma information som redan finns på webbplatsen. Visst det kanske visar sig att du saknar viss data eller att du har integrationsproblem som måste fixas, men de förändrar inte i grunden din kärnverksamhet. Så snart du löst processen med att hantera telefonorder kan du också hantera ordrar från en datorplatta, internetuppkopplad TV, bilburen dator, Google Glass, tvättmaskin etc.

Det kan vara bra att ställa sig följande frågor när man utvecklar sin strategi för handel överallt:

Finns våra verksamhetsprocesser i en virtuell miljö? Går det att nå data och processer i princip varsom helst ifrån?
Fungerar våra processer över flera olika distributionskanaler?
Har vi ett system som kan leverera data till alla dessa slutpunkter från en central punkt?
Klarar vi att satsa på något nytt, misslyckas och sedan gå vidare? Idag är det mobilt, är vi snabbrörliga nog för att kunna hantera det som dyker upp imorgon?
Har vi ett system som ger icke-utvecklare, exempelvis grafiska designers, möjlighet att enkelt skapa ett gränssnitt för en ny slags terminal som just dykt upp på marknaden?
Har vi sätt att belöna våra anställda så att de arbetar tillsammans oberoende av vilken kanal de representerar?

Christer Alkesten, Hybris Norden
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.516