Här tar Elgiganten marknadsandelar
Elgiganten ökade sin försäljning av hemelektronik under perioden maj 2011–april 2012 med 0,6 procent till 7,0 miljarder kronor. Året avslutades med en förlust på 115 miljoner kronor, varav 52 miljoner är en engångskostnad för sammanslagningen av Elgiganten AB och Elgiganten grossist AB samt kostnader för en förändring av varuhusstrukturen.
– Förra året valde vi att ta några strategiskt viktiga beslut för att stärka vår position på den svenska marknaden. Samtidigt gjorde vi viktiga investeringar i form av nya varuhus, förbättrad kundservice, fler internutbildningar och vidareutveckling av Epoq-kök. Även om det kostat en del är jag glad över att investera i förbättringar av verksamheten, säger vd Niclas Eriksson.
Och försäljningen fortsätter att öka även under första halvåret, maj–oktober i år. Då sålde kedjan varor för 3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 8 procent.
Och det är inom produktgrupperna tv, bärbara datorer och vitvaror som Elgiganten tar marknadsandelar. Även satsningen på megastores, köksförsäljning och företagskunder bidrog till lyftet, enligt företaget.
– Vi ser väldigt optimistiskt på framtiden och halvårsresultatet visar att vi kommer att redovisa svarta siffror för nuvarande år, säger Niclas Eriksson.