Jätteformatens tid kan vara förbi
Konsumenternas nya köpvanor gör att megabutikernas tid snart kan vara förbi. I USA har elektronikkedjan Best buy redan börja stänga sina jättebutiker för att satsa på mindre butiker kombinerat med e-handel. Och i Sverige har barnfamiljerna tröttnat på dagligvarukedjorna stormarknader visar undersökningar.
Under en tid har storformatet sett som det riktiga framgångskonceptet för handeln. Ju större köplador, bredare och djupare sortiment, desto mer försäljning. Och alla branscher har hakat på: dagligvaruhandeln, elektronikbranschen och sportkedjorna – alla har de satsat på extra stora butiksformat. Citygross, Ica Maxi, Elgiganten megastores, Stadium XXL är bara några exempel.
Men nu börjar några vackla, och undra om storformaten fortfarande är framtiden för handeln?
Som vanligt kommer influenserna västerifrån, den amerikanska elektronikkedjan Best buy har börjat stänga ner sina jättebutiker för att istället satsa på mindre butiker och kombinerar dessa med e-handel. Och här i Sverige visar undersökningar att barnfamiljerna har börjat tröttna på att lotsa runt barnvagnar och jättelika kundkorgar i livsmedelskedjornas stormarknader och hellre handlar över nätet kombinerat med snabbare besök i närområdesbutiken.
Det snackas om att flera kedjor börjar titta på hur de ska kunna minska sina ytor, senaste ryktet är att Coop lämnar forumformatet för att istället satsa på extraformatet nästa år.
Och helt ologiskt är det knappast. I takt med att e-handeln har tagit greppet om konsumenterna så kanske inte fullsortimentsbutikerna behövs längre. Butiken blir istället ett showroom, där man visar en del av sortimentet och som skapar inspiration. Hela lagret med olika varianter, alla färger och många storlekar finns istället på nätet. Det är inte bara barnfamiljerna som börjar tröttna på att trava runt kilometervis innan de kommer till kassorna och kan göra avslut. Många går hellre runt i gallerior och inspireras av flera butiker istället för bara hos en.
I Danmark vill miljöminster Ida Auken ändra plan- och bygglagen, så att kommunerna inte får tillåta butiker som är större än 2 000 kvadratmeter.
Att ta till så drastiska åtgärder kan knappast vara nödvändigt i vårt land. För troligtvis kommer det till en självsanering där handeln inser att det någonstans måste finnas en gräns för hur stora köpladorna kan bli. Och där gäller det att trycka örat mot marken. Det är dags att lyssna på konsumenten, hur vill hon eller han egentligen shoppa. Den som är mest lyhörd kommer att vara morgondagens vinnare.