23948sdkhjf

Etonpremiär i Vietnam

Det går bra för svenska skortföretaget Eton. Försäljningen räknas i år stiga med 18 procent. Företaget har precis öppnat sin första butik i Asien, i Vietnam. Sedan väntar expansion i Japan.
Sveriges Textil & Modeföretag har för sin hemsidas räkning talat med bolagets Senior advisor Jan Borghardt som just kommit tillbaka från butiksöppningen i Vietnams största stad Ho Chi Minh City.
– Det är vår första etablering i Asien och ett brofäste för fortsatt expansion där borta. Nästa år öppnar vi en butik i huvudstaden Hanoi. Därefter blir det fokus på Japan – främst Tokyo, Nagoya och Osaka, säger han till nyhetsbrevet och beskriver samtidigt Japan som den mest spännande asiatiska marknaden för Gånghesterföretaget.

Läget för Etons första Vietnambutik beskrivs som ett drömläge i stadens mest exklusiva varuhus - vägg i vägg med Armani och Louis Vuitton. Hyran ligger på Londonnivå. Butiken har en säljyta på 70 kvadratmeter och där hittar kunden hela sortimentet.

Kontorsvietnameser väljer färg

Eton valde Vietnam som första Asienmarknad eftersom landet är en av världens snabbast växande ekonomier, där huvudstaden Saigon står i särklass.

- Det finns en köpstark och modeintresserad publik i Vietnam med sina 85 miljoner invånare. Eliten har fått smak på västerländska modeprodukter och livsstil. Här jobbar många utlänningar och Vietnams stora export ger många intäktsmiljarder, säger Jan Borghardt till nyhetsbrevet.

Jan Borghardt berättar att han först trodde att vietnameserna skulle haka på det internationella modet - vita skjortor med kontraster:

–Nej, det blev det rakt motsatta. Färgglada skjortor och dito slipsar säljer bäst. Noterbart är att slipsen verkligen är stor bland målgruppen i Vietnam. Slips och kostym är ett måste för alla som jobbar på kontor.

Eton ökar starkt

Bolaget är inne i en expansiv fas. Tidigare i höstas öppnade man en flaggskeppsbutik i hjärtat av Stockholm.

Företaget beräknas i år omsätta 325 miljoner kronor, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med samma period förra året. Målsättningen är att omsättningen år 2016 ska ha kommit upp i 600 miljoner.

Sverige var länge Etons största marknad, men nyligen har Nordamerika gått om.

Vinsten förra året låg på 48 miljoner kronor, samma nivå som året dessförinnan.

I maj fick Eton en ny majoritetsägare i det svenska riskkapitalbolaget Litorina. Grundarfamiljen Davidson är kvar med en ägarandel på 35 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063