23948sdkhjf

MQ backar och sparar

Höstmodet var inte tillräckligt åtråvärt. Modekedjan MQ minskade sin försäljning i jämförbara butiker med 6,6 procent under hösten. Nu ska kedjan spara ytterligare.
- Självklart är vi inte nöjda med utfallet för kvartalet där det tidiga höstsortimentet medförde en särskilt svag försäljning i oktober. Det nuvarande sortimentet är bättre och försäljningen i november har stabiliserats, men försäljningstappet tidigare under kvartalet i kombination med ökad investering i media leder till ett lägre resultat, säger MQ:s vd Mats Gärdsell .

Mot en bakgrund av sex kvartal i rad då MQ utvecklats bättre än marknaden och tagit marknadsandelar, blev september-november svagare än förväntat.

MQ sålde under dessa tre månader (första kvartalet under räkenskapsåret 2012/2013) totalt för 364 miljoner svenska kronor. Det är en minskning med 4,0 procent jämfört med föregående år.

Försäljningen i jämförbara butiker minskade än mer, med 6,6 procent.

Ledningen konstaterar, utan omskrivningar, att sortimentet i den första höstleveransen inte var tillräckligt attraktivt.

- Det är alltid svårt att identifiera de exakta orsakerna till att varför inte kunderna handlar, men vi tittar kontinuerligt över kollektionerna och justerar dem, säger Mats Gärdsell till Dagens handel.

Ökad marknadsföring och bra lager

MQ har under kvartalet enligt plan stärkt marknadsföringsaktiviteterna med bredare täckning och ökad intensitet, för att driva försäljning i en fortsatt tuff marknad och för att stärka varumärket genom att lansera ett nytt kommunikationsuttryck.

Den svagare försäljningen i kombination med ökad investering i media påverkar rörelseresultatet som väntas uppgå till mellan 20 och 24 miljoner kronor. Det ska jämföras med 42 miljoner kronor föregående år.

Kedjan sparar mer

Ledningen konstaterar att varulagret är välbalanserat, eftersom en stor del av de tidiga höstvarorna är sålda.

Man har tidigare talat om ett åtgärdspaketet på cirka 30 miljoner kronor på årsbasis. Nu ser man möjligheter att spara ytterligare, cirka 15 miljoner på ett år.

- Vi har sedan tidigare ett sparprogram. Det nya behöver inte innebära att vi sparar på samma sätt, säger Mats Gärdsell till Dagens handel.

Mer information om sparåtgärderna kommer att ges 20 december då modekedjan presenterar sin delårsrapport för räkenskapsårets första kvartal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078