Förlusttyngda Netto öppnar nytt
Det är motigt för Lidl och Netto i Sverige. Men Lidl satsar på ett nytt lager och nästa år återkommer Netto till Stockholm.
Men kedjan har det pressat med lönsamheten. Butikerna i Ättekulla i Helsingborg, en i Nyköping och en Skara läggs ned. Ledningen bedömer att konsekvenserna för personalen inte behöver bli särskilt stora då man har nya projekt på gång bland annat i Helsingborg.
Tidningen Dagens nyheter gör idag en genomgång av lågpriskoncepten Lidl och Netto.
– De senaste åren har varit lite utmanande, bland annat har vi installerat ett nytt affärssystem som tagit kraft från oss. Vår organisation är liten och sådant gör att vi tappar fokus på kunder och butiker. Nu är vi inne i en nystart och ser väldigt positivt på Sverige, säger Carsten Hansen , vd för Netto i Sverige till tidningen som skriver att Stockholm får två nya Netto-butiker nästa år.
Lågpriskedjorna blöder
Dagens nyheter konstaterar att Lidl och Netto tillsammans har förlorat tre miljarder hittills på att försöka etablera sig ordentligt i Sverige.
Under åren 2003-2011 har tyska Lidl förlorat över 3 miljarder kronor och danska Netto 676 miljoner kronor i Sverige (resultat före skatt).
Dagens nyheter ger Nettos bakgrund: grundat i Danmark i början av 1980-talet, drygt 1 200 butiker i fyra länder. Första svenska butiken öppnades för tio år sedan och nu finns 151 butiker här. Netto ingår i Dansk Supermarked som ägs av A P Møller-Mærsk och F Salling. Kedjan har under dessa år bara gått med vinst i Sverige en gång, och det var 2010.
– Företagen är stora och starka, men de har underskattat den lokala marknaden, säger Egil Bråthe , konsult hos Movement Consulting, som arbetar med nordisk detaljhandel till tidningen.
Lidl lagersatsar
Senaste bokslutsåret hade Lidls förlust före skatt minskat till 14 miljoner kronor. Dagens nyheter skriver att det i analytikerkretsar ryktas att Lidl numera visar vinst i Sverige.
- Nu investerar vi i ett nytt lager norr om Stockholm för att säkra vår framtida expansion, säger Caroline Forsshél l, kommunikationschef hos Lidl till tidningen.