23948sdkhjf

Svårläst text på kosmetikaförpackningar

Enligt lag få kosmetika bara säljas om informationen på förpackningarna är outplånlig, lättläst och synlig.Konsumentföreningen Stockholm och Sveriges Konsumenter har funnit många svårlästa kosmetikaförpackningar.
Organisationerna har granskat drygt 200 hud- och hårvårdsprodukter i butikskedjor, hårsalonger
och varuhusens kosmetikaavdelningar. Totalt 27 shampon, krämer och deodoranter anses inte hålla
måttet. Obligatorisk information som ingredienser, varningstext och användningsområden är
svårläst eller omöjlig att läsa på grund av för liten text, dåliga kontrastfärger eller glänsande
behållare.
Exempel på produkter som har svårläst text är Body Shops duschkräm och handkräm,
Boots ansiktsvatten och kroppslotion, Dove self-tanner lotion och deodorant för män samt Garnier
Ambre Solaires solfaktorer.
-Vi uppmanar tillverkarna att uppfylla lagen som säger att informationen ska vara lättläst. Vi kräver
också att Läkemedelsverket, som är tillsynsmyndighet skärper kontrollen säger Louise Ungerth,
Konsumentföreningen Stockholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063