23948sdkhjf

E-handeln ökade under "svarta fredagen"

Försäljningen i amerikanska butiker under stora shopparedagen, Black Friday, sjönk. Men antalet kunder i butikerna var fler och e-handeln ökade. Totalt beräknas den amerikanska helg- och julhandeln dra in mer än förra året.
Affärstidningen Dagens industri rapporterar om utfallet av amerikanernas stora shoppardag Black Friday, som infaller dagen efter Thanksgiving. Den brukar vara startskottet på julhandeln där butikerna försöker övertrumfa varandra med långa öppettider och specialerbjudanden.

Försäljningen sjönk 1,8 procent, till 11,2 miljarder dollar, jämfört med motsvarande dag förra året. Samtidigt var det mer kunder i butikerna i år än för ett år sedan.

En del av försäljningsminskningen kan beror på att vissa storkedjor drog igång satsningarna redan på torsdagskvällen, i sin strävan efter att sträcka ut shoppingyran till mer än en dag.
Optimism i handeln
Trots att försäljningen sjönk jämfört med samma dag förra året sammanfattar Dagens industri med "Optimism i Usa:s detaljhandel" och redogör för flera olika mätningar.
Bäst gick det för e-handeln, som ökade med 21 procent under fredagen. Handeln på själva Thanksgiving-torsdagen ökade också rejält, med 17 procent. Allt enligt en mätning från Ibm Benchmark.

- Det här var två hyggliga dagar, så det är en bra bas och grund för resten av helgsäsongen, sammanfattade analytikern Bill Martin , vd och grundare vid ShopperTrac.

Hela helghandeln ökar

En prognos från National Retail Federation uppskattar att försäljningen totalt under helgsäsongen, inklusive e-handel, kommer att öka 4,1 procent i år. Den skulle då uppgå till omkring 586,1 miljarder dollar. Det ska jämföras med en ökning på 5,6 procent förra året.

Onlinehandeln väntas öka med 12 procent i år, och därmed landa på 96 miljarder dollar. Det är tre gånger så stor ökning som väntas för den vanliga handeln, skriver Dagens industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08