E-handeln ökade under "svarta fredagen"
Försäljningen i amerikanska butiker under stora shopparedagen, Black Friday, sjönk. Men antalet kunder i butikerna var fler och e-handeln ökade. Totalt beräknas den amerikanska helg- och julhandeln dra in mer än förra året.
Försäljningen sjönk 1,8 procent, till 11,2 miljarder dollar, jämfört med motsvarande dag förra året. Samtidigt var det mer kunder i butikerna i år än för ett år sedan.
En del av försäljningsminskningen kan beror på att vissa storkedjor drog igång satsningarna redan på torsdagskvällen, i sin strävan efter att sträcka ut shoppingyran till mer än en dag.
Optimism i handeln
Trots att försäljningen sjönk jämfört med samma dag förra året sammanfattar Dagens industri med "Optimism i Usa:s detaljhandel" och redogör för flera olika mätningar.
Bäst gick det för e-handeln, som ökade med 21 procent under fredagen. Handeln på själva Thanksgiving-torsdagen ökade också rejält, med 17 procent. Allt enligt en mätning från Ibm Benchmark.
- Det här var två hyggliga dagar, så det är en bra bas och grund för resten av helgsäsongen, sammanfattade analytikern Bill Martin , vd och grundare vid ShopperTrac.
Hela helghandeln ökar
En prognos från National Retail Federation uppskattar att försäljningen totalt under helgsäsongen, inklusive e-handel, kommer att öka 4,1 procent i år. Den skulle då uppgå till omkring 586,1 miljarder dollar. Det ska jämföras med en ökning på 5,6 procent förra året.
Onlinehandeln väntas öka med 12 procent i år, och därmed landa på 96 miljarder dollar. Det är tre gånger så stor ökning som väntas för den vanliga handeln, skriver Dagens industri.