Hörlurar är Årets julklapp
I dag utsåg HUI research Årets julklapp. Det blir hörlurar.
– Vi har tagit fasta på den mobila trenden, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI research, till Dagens Handel.
– Hörlurarna är en symbol för den. Det finns en mognad hos konsumenterna som handlar och konsumerar allt mer via nätet: musik, böcker, podcast, tv med mera. En förutsättning för att få tillgång till detta är hörlurarna. Dessutom är lyssna det nya läsa, förklarar han.
För tre år sedan utsåg elektronikbranschen hörlurar till årets julklapp, finns det inte risk att årets klapp mottas med en gäspning?
– Vi tittar inte på vad någon annan gör, den sålde säkert bra då, men det är nu som det riktiga lyftet kommer tack vare att antalet produkter till smarta telefoner och surfplattor har ökat, säger Jonas Arnberg.
För att en produkt ska utses till Årets julklapp ska något, eller flera, av följande kriterier uppfyllas: Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året. Den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Den ska representera den tid vi lever i.
Årets julklapp 2011–1988
2012 Hörlurar
2011 Den färdigpackade matkassen
2010 Surfplattan
2009 Spikmattan
2008 En upplevelse
2007 GPS-mottagaren
2006 Ljudboken
2005 Ett pokerset
2004 Den platta tv:n
2003 Mössan
2002 Kokboken
2001 Verktyget
2000 DVD-spelaren
1999 Boken
1998 Dataspelet
1997 Det elektroniska husdjuret
1996 Internetpaketet
1995 CD-skivan
1994 Mobiltelefonen
1993 En doft (parfym)
1992 TV-spelet
1991 CD-spelaren
1990 Woken
1989 Videokameran
1988 Bakmaskin