Facebook lockar företagare
Pigga på Facebook, men sämre på strategier. Så beskriver Dagens nyheter svenska företagens hållning till sociala media.
- Viljan är större än kunskapen, säger hon till DN och beskriver en verkligheten där företagsledningarna är beredda att satsa tid och pengar för att komma igång.
Men sedan är förståelsen mindre för att detta inte är en engångskostnad, utan också något som kommer att fortsätta kosta tid och pengar.
Få företag har någon anställd just för att sköta sociala medier och många företag saknar riktlinjer för hur de ska användas.
Bloggarna i modevärlden
Kappahl tas i texten som exempel på ett företag som länge jobbat med sociala medier. 2010 gjorde man entré på Facebook och sedan har övriga forum kommit till.
- Vi använder olika sociala medier för olika syften. Bloggarna är en mycket viktig kontaktyta för oss. Med dem kommunicerar vi kring kommande mode och relaterar, säger Charlotte Högberg , modekedjans informationschef till tidningen.
Facebook används för kundinspiration och för att svara på frågor.
Kooperationen i sociala medier
Coop har funnits på Facebook i fem år, och man hittar kedjan också på Twitter och Youtube.
- Vi lyssnar på vad våra kunder och fans gillar, ger tips och recept före en enklare vardag och delar ut rabatter och provsmakningar, säger Coops Carola Lundell som också lyfter fram att kanalen ger ett viktigt forym för frågor och synpunkter.