23948sdkhjf

Lilla Sverige lockar de stora butikskedjorna

Sverige är fortfarande en het detaljhandelsmarknad och fortsätter att locka internationella kedjor att etablera sig här. Vikande hemmamarknader och duktiga förhandlare hos fastighetsägarna är några av förklaringarna.
Att Sverige fortfarande är ett av de hetaste västeuropeiska länderna vad gäller detaljhandel känns just nu mer tydligt än någonsin. Under hösten har en rad internationella butikskedjor gjort entré på den svenska marknaden. Och fler sägs vara på väg.

Redan förra året öppnade butiker som Rituals, Motivi, Aldo, Hollister, Norrøna, Nille, S Olivier och Decathlon för att nämna några. Och under året har flera gallerior och köpcentrum stolt meddelat att de fått nya eftertraktade butiker i sitt utbud: Apple store, Sephora, Hamleys, Club Monaco och Demin and supply. Senast i raden är de som nyligen har etablerat sig i Malmö: Molo kids, Gerry Weber, Hunkemöller och Stormberg.

Men varför i lilla Sverige, vad gör den svenska marknaden så intressant för dessa internationella – och många gånger gigantiska – detaljhandelsjättar? På den frågan finns det en rad olika svar.

Svenska konsumenter är ofta så kallade early adopters, som inte bara snabbt hakar på olika modetrender utan också ställer sig positiva till ny teknik och nya idéer. Sverige är en testmarknad för många företag, om de nya produkterna inte tas väl emot här så är det ingen idé att försöka i andra länder.

Ett faktum är också att det fortfarande är flyt i den svenska detaljhandeln. Även om många upplever att det blivit betydligt tuffare än för ett par år sedan, fortsätter handeln i Sverige att öka, helt motsatt exempelvis den brittiska eller tyska. Och för den som inte kan växa på sin befintliga marknad så är helt nya marknader en bra väg för tillväxt, och speciellt en marknad där det finns fortsatta expansionsmöjligheter. Den butikskedja som får ett fotfäste i Sverige har stora möjligheter att här hitta köpvilliga konsumenter.

Men man ska heller inte glömma dem som ofta står bakom de internationella kedjornas etableringar i Sverige: fastighetsägare och köpcentrumförvaltare. Det ligger ett betydande arbete med presentationer, förhandlingar och övertalningar för att få handelsföretagen att öppna i en galleria utanför Stockholm, Göteborg eller Malmö hellre än i London, New York, Paris eller Shanghai.

För redan etablerade butiker och kedjor gäller det att vara på sin vakt framöver. Konkurrensen är redan stenhård och kommer att bli ännu tuffare i takt med att de nya kedjorna nu kommer att vilja öppna både butik nummer två, tre och kanske 30. Och vi har knappast sett slutet av den internationella invasionen än, det finns många intressanta butikskoncept som knackar på dörren för att nå de svenska konsumenterna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078