Mindre underkläder och mer sport hos Björn Borg
Tredje kvartalet lyfte omsättningen och resultatet hos Björn Borg. Det är framför allt sportsortimentet som ökar, medan underkläderna backar.
Björn Borgs vd Arthur Engel säger i en kommentar att han är nöjd med att kunna öka både försäljningen och resultatet, mot bakgrund av den svaga detaljhandelsmarknaden i Europa.
– Det är framför allt vårt produktbolag som visar en positiv utveckling, med en klart bättre införsäljning av höst-/vinterkollektionerna inom underkläder i år än under 2011. Samtidigt hade vi något lägre kostnader under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år, säger han.
England och Kina viktiga marknader
– Arbetet med Björn Borgs framtidssatsningar fortsätter och vi ser att dessa bidrar allt mer till koncernens tillväxt. Det gäller bland annat den egna verksamheten i England som växer i bra tempo, och produktområdet sportkläder inom Björn Borg Sport. Därtill har vi nu startat försäljning i Kina och öppnar i dagarna den första egna butiken, säger Arthur Engel vidare.
Niomånadersperioden januari till och september ser dock inte riktigt lika ljus ut. Totalt under årets nio första månader har omsättningen sjunkit något, till 412,8 miljoner kronor (413,4), räknat exklusive valutaeffekter är det en minskning med 2 procent. Och rörelseresultatetet stannade på 54,7 miljoner kronor, jämfört med 69,6 miljoner samma period förra året.
Delårsrapporten visar att produktområdet underkläder, som svarar för 69 procent av varumärkesförsäljningen, uppvisade en minskad varumärkesförsäljning om 13 procent för årets första nio månader, där den största delen av nedgången är hänförlig till det tredje kvartalet. Däremot visar sportkläder en stark ökning.